بهترین دانستنی های دندانپزشکی

با همراهی این وبلاگ شما در جریان اخرین تکنولوژی های دندانپزشکی قرار خواهی گرفت

بهترین دانستنی های دندانپزشکی

با همراهی این وبلاگ شما در جریان اخرین تکنولوژی های دندانپزشکی قرار خواهی گرفت

درد دندان از مشکلاتی است که اغلب همه افراد کوچک و بزرگ با آن سروکارداشته یا دارند. و حتما به دندانپزشکی مراجعه خواهند داشت .
نکته که باید همه افراد بدانند این است که مزیتی که کلینیک ها بر مطب های شخصی دارند این است که در کلینیک های دندانپزشکی معتبر شما میتوانید از وجود چندین پزشک اعم از عمومی و متخصص بهرهمند شوید تا درنهاین بهترین درمان را انجام دهید

کاشت دندان و متریال ساخت آن

جمعه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵ ب.ظ

ایمپلنت دندان روشی است موثر برای بهبود بی دندانی که از جنس تیتانیوم و زیرکونیا می باشد. هر یک از اینها مزایا و خطرات، جوانب مثبت و منفی دارند، مواردی که برخی افراد ترجیح می دهند آن را دوست نداشته باشند.در ادامه به بررسی این دو خواهیم پرداخت.

 

ایمپلنت دندان تیتانیوم وبررسی مزایا و معایب آن

تیتانیوم نوعی فلز است که غالباً در ایمپلنت های دندانی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا به دلیل داشتن خواص آن، با استخوان های انسانی به خوبی منطبق می شود. ایمپلنت ده ها سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و آنقدر قوی و سبک است که جراحان از آن برای تعویض مفصل ران و زانو استفاده می کنند. با این حال ، تیتانیوم هم جوانب مثبت و هم منفی دارد. فواید کاشت تیتانیوم واضح است به همین دلیل بیشتر ایمپلنت ها از تیتانیوم ساخته شده اند.

در اینجا نگاهی گذرا به جوانب مثبت کاشت دندان تیتانیوم خواهیم داشت:

• 95٪ میزان موفقیت
• ماندگاری طولانی (30 سال یا بیشتر)
• قوی و با دوام و در عین حال سبک وزن
از طرفی، استفاده از تیتانیوم برای ایمپلنت های دندانی خطرات احتمالی و عوارض جانبی دارد. اینها عمده ترین مشکلات بالقوه برای آنهاست:
• تداخل در بیماری خود ایمنی
• سمیت گالوانیک (طعم فلزی ، احساس بار الکتریکی در نزدیکی سایر فلزات ، بی خوابی مزمن)

• واکنش آلرژیک به تیتانیوم
اگرچه این موارد نادر هستند، اما هیچ مورد مستند از این اتفاق با زیرکونیا وجود ندارد، بنابراین می توان نسبت به تیتانیوم واکنش نشان داد. افرادی که نسبت به تیتانیوم واکنش آلرژیک داشته اند، احتمالا حساسیت به نیکل دارند. (نوعی فلز موجود در آلیاژ تیتانیوم است.)
ایمپلنت های دندانپزشکی تیتانیوم از هر 10 کاشت 9 بار موفق هستند و می توانند طول عمر طولانی داشته باشند. اما ممکن است در صورت ابتلا به بیماری خود ایمنی یا حساسیت به تیتانیوم کار نکند.

ایمپلنت دندان های زیرکونیا و مزایای و معایب آن

اگرچه زیرکونیا به اندازه تیتانیوم در دندانپزشکی مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما هنوز هم گزینه ای مناسب است. زیرکونیا یک ماده کریستالی عاری از فلز است، معمولاً یک کاشت یک تکه است که بر خلاف کاشت تیتانیوم که معمولاً دارای سه قسمت است ، در فک شما وارد می شود.

روکش ایمپلنت و متریال ایمپلنتروکش ایمپلنت و متریال آن

اگرچه زیرکونیا کمترین مشکلی در دنیای کاشت دندان است ، اما فواید زیادی دارد.

• هیچ فرصتی برای آلرژی فلزی وجود ندارد
• جراحی کوتاهتر به لطف داشتن یک قطعه به جای چندگانه
• زیباشناختی بسیار
پایین بودن استفاده از کاشت زیرکونیا همان چیزی است که باعث شده است بسیاری از دندانپزشکان و جراحان از استفاده ی این ماده جلوگیری کنند. در اینجا جنبه های اصلی منفی زیرکونیا آورده شده است:
• گرانتر از تیتانیوم است
• هنوز ثابت نشده است که دوام داشته باشد
ایمپلنت های زیرکونیا مواد آلرژی زا ندارند و اغلب طبیعی تر به نظر می رسند. اما آنها از کاشت تیتانیوم گران تر هستند و ممکن است طول عمر نداشته باشند.

زیبایی شناسی در زمان استفاده از ایمپلنت

کاشت تیتانیوم بسیار با دوام تر و ماندگار است، اما بسیاری از بیماران از زیبایی شناسی این کاشت ها ناراضی هستند. آنها معمولاً یک خط خاکستری را زیر لثه یا در امتداد لبه دندان می بینند. روکش دندان زیرکونیا به دلیل طبیعی به نظر رسیدن و داشتن رنگی واقعی شناخته شده است. این یکی از بهترین نقاط فروش آن برای بیماران است.
تیتانیوم به مراتب قوی تر، با دوام تر و ماندگار تر از این نوع ماده است. اگرچه نسبتاً قوی است، اما زیرکونیا از خاصیت ارتجاعی کمتری برخوردار است، به این معنی که راحت تر می تواند دچار شکستگی شود.

ایمنی استفاده از تیتانیوم در ایمپلنت

هر دو ماده سازگار با زیست مصوب FDA هستند. و استفاده ایمن برای ایمپلنت های دندانی می باشند. تنها نگرانی مربوط به تیتانیوم این است که آثار کمی از آلیاژ آن در جریان خون ظاهر می شود، اما مطالعات انجام شده در طی 50 سال گذشته هیچ عوارض جانبی از آن نشان نمی دهد. لازم به ذکر است که با تیتانیوم احتمال آلرژی فلزی وجود دارد. از طرف دیگر زیرکونیا در جریان خون ظاهر نمی شود و از نظر فشار خون بسیار حساس است.

روش جایگزین مناسب در زمان بی دندانی کامل

در صورت نیاز به قوس کامل یا مجموعه کامل دندانهای جایگزین ، کاشت تیتانیوم گزینه بهتری است. از آنجا که کاشت تیتانیوم در چندین قطعه ساخته شده است ، متخصص دندانپزشکی آزادی بیشتری در تغییر و تنظیم سفارشی کاشت در دهان شما دارد.
با داشتن کاشت زیرکونیا ، تنظیم آن با دهان بیمار بسیار سخت تر است. زیرا جابجایی ثابت است و زاویه دار کردن آن دشوار است.
از آنجا که کاشت تیتانیوم ارزان تر و طبیعی تر به نظر می رسد، جراحی کوتاه تری دارند و حاوی مواد حساسیت زا نیستند ، بیشتر افراد ممکن است آنها را انتخاب بهتری بدانند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی