بهترین دانستنی های دندانپزشکی

با همراهی این وبلاگ شما در جریان اخرین تکنولوژی های دندانپزشکی قرار خواهی گرفت

بهترین دانستنی های دندانپزشکی

با همراهی این وبلاگ شما در جریان اخرین تکنولوژی های دندانپزشکی قرار خواهی گرفت

درد دندان از مشکلاتی است که اغلب همه افراد کوچک و بزرگ با آن سروکارداشته یا دارند. و حتما به دندانپزشکی مراجعه خواهند داشت .
نکته که باید همه افراد بدانند این است که مزیتی که کلینیک ها بر مطب های شخصی دارند این است که در کلینیک های دندانپزشکی معتبر شما میتوانید از وجود چندین پزشک اعم از عمومی و متخصص بهرهمند شوید تا درنهاین بهترین درمان را انجام دهید


هرگاه دندان به دلیلی از دست برود در نهایت با نیاز به جایگزینی دندان از دست رفته رو به رو می‌شوید دانشمندان این هدایت را انجام داده و به این روش توجه کرده‌اند که می توان از سلول های بنیادی برای رشد دندان های جدید در افراد استفاده کرد در این مقاله به بررسی بیشتری در این مورد خواهیم پرداخت.

 

 

آیا سلولهای بنیادی جایگزین دندانهای طبیعی هستند؟

بیماریهای شایع مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه می تواند منجر به ریزش دندان شود. به طور سنتی، دندانپزشکان برای جایگزینی دندان های بیمار از پل ها و پروتزهای دندانپزشکی استفاده می کنند. ایمپلنت دندان یکی از بزرگترین نوآوری های اواخر قرن بیستم در درمان دندانپزشکی است. به نظر می رسد که جایگزینی دندان ها با فلز در فضا به سطح تکنولوژی باورنکردنی رسیده است. اما پیشرفت های اخیر در تحقیقات سلول های بنیادی، آینده ای را نشان می دهد که ایمپلنت های دندانی می توانند به فناوری قدیمی تبدیل شوند.

ممکن است بگویید که انسان بودن با توجه به تعداد دندانهایی که در زندگی داریم، بسیار سخت به نظر می رسد. در طول زندگی، شما فقط دو مجموعه دندان دارید. دندان های برگریز یا کودک، که تا زمانی که 12 یا 13 سال سن دارید از بین می روند. این بدان معنی است که دندان های بزرگسالی شما باید تا آخر عمر در کنار شما باشند.

سلول های بنیادی آینده، جایگزین دندان ها

البته، برخی از گونه های دیگر، در طول عمر خود دارای دندان های نامحدودی هستند. مثلا یک کوسه بسیار خارق العاده است و در طی چند هفته می تواند دندان ها را جایگزین کند. ایده دهان کوسه احتمالاً شما را مجبور به فریاد زدن در مورد یک چیز وحشتناک تر از دندانپزشک می کند. زیرا کوسه ها اثبات توانایی طبیعت در رشد دندان های جدید در بزرگسالی هستند. اما این موضوع ممکن است به همین راحتی نباشد.

به عنوان مثال، ایمپلنت های دندانی در افرادی که شرایط خاصی دارند، قابل استفاده نمی باشد. علاوه بر این، بسیاری از افراد از روند ایمپلنت دندان هراس دارند. زیرا این عمل نیاز به جراحی دهان و دندان دارد، که اخیراً بسیار پیشرفت کرده است، اما با وجود بالا رفتن تکنولوژی، ایمپلنت دندان بدون مشکل نیست. برخی از اشکالات احتمالی شامل موارد زیر است:

  • طول درمان
  • روش درمان
  • سناریوهای شکست دشوار
  • عدم تحقیقات طولانی مدت در مورد طول عمر کاشت ایمپلنت

بنابراین ، با توجه به کوسه ها ، آیا سلول های بنیادی آینده، جایگزینی دندان ها هستند؟

سلولهای بنیادی دندانپزشکی چیست؟

بدن حاوی انواع مختلف سلول است. از بدو تولد، به عنوان یک نمونه کوچک، شما به انواع مختلف سلولهای مورد نیاز در بدن مجهز نیستید. سلولهای بنیادی همان چیزی هستند که به شما کمک می کنند تا تمام ارگان ها و سیستم های مختلفی را، که شما را به وجود می آورد، ایجاد  کند. آنها یک سلول تمایز نیافته هستند که قادر به تغییر در هر سلول بدن شما می باشند.

سلولهای بنیادی را می توان در اکثر بافتهای بدن یافت و به ایجاد و پر کردن بدن شما کمک می کنند. آنها معمولاً در اعماق و در مکانهای دشوار برای یافتن دفن می شوند. آنها اغلب پراکنده و در بین سلولها با ظاهری مشابه پنهان می مانند.

دانشمندان دریافتند که دندان ها، مخزنی از سلول های بنیادی را نگه می دارند، که این می تواند در دندان های کودک و همچنین دندان های بالغ یافت شود. این سلول ها توانایی کامل در تکثیر خود را دارند.

سلولهای بنیادی دندان به دلیل سازگاری با سیستم ایمنی بدن ممکن است در بسیاری از زمینه های علوم پزشکی کاربردهایی داشته باشند. یکی از مشکلات وارد کردن سلولهای بنیادی این است که بدن ممکن است آنها را از طریق پاسخ ایمنی رد کند. اما جدا از داشتن نقش های بالقوه در سایر روش های پزشکی، کاربرد واضح آن، در واقع در جایگزینی دندان ها می باشد. مطالعات در حال نشان دادن مسیرهای ملموس برای ایمپلنت دندان با سلولهای بنیادی دندان در حال انجام است.

 

ایمپلنت و سلول های بنیادی

آیا دانشمندان می توانند از سلول های بنیادی حیوانات استفاده کنند

پیشرفت چشمگیری در استفاده از سلولهای بنیادی در مطالعات حیوانی حاصل شده است. تیم تحقیقاتی بافت لثه انسان و سلولهای بنیادی را از دندانهای موش که تحت تشکیل دندان قرار می گیرند، ترکیب کردند. سلول ها به خودی خود می توانند از بافت اطراف خون بکشند تا دندان زنده تولید کنند. مطالعات دیگر باعث شده است که دندانها با موفقیت در موش کاشته شوند. یک تیم تحقیقاتی در رشد مجدد دندان های موش موفق بوده اند. آنها از تکنیکی با استفاده از لیزر کم توان برای فعال کردن سلولهای بنیادی برای ترمیم ساختار دندان استفاده کردند.

در دانشگاه کلمبیا، مطالعات به مرحله بعدی رفته است. در اینجا، محققان قادر به هدایت سلولهای بنیادی برای ایجاد داربست سه بعدی بودند. نتایج نشان داد که دندان کامل از نظر آناتومیکی می تواند در طی 9 هفته رشد کند. سوال بزرگ با همه این مطالعات، ایجاد این نتایج در انسان است. البته انجام دندانپزشکی روی موش ها بدون چالش هم نبوده است. زیراعاجی که به طور طبیعی رشد می کند، دقیقاً شبیه انسان نیست.

فواید استفاده از سلول های بنیادی

بزرگترین چالشهای پیش روی سلولهای بنیادی دندان، این است که ایجاد این دندان ها دقیقا مثل نتایج بالینی، قابل اعتماد انسان نیست. سلولهای بنیادی به جای جایگزینی کامل دندانها یا ایمپلنت دندان، می توانند به عنوان یک مرحله موقت در صندلی دندانپزشکی، به بهبودی دندانها کمک کنند.

به عنوان مثال، دندانها حاوی سلولهایی هستند که می توانند خود لایه های عاج را بهبود ببخشند. می تواند برخی مراحل متوسط برای سلول های بنیادی و بهبودی دندان ها وجود داشته باشد. در پوسیدگی دندان، سلولهای بنیادی ممکن است قبل از اینکه دندان به درمان ریشه نیاز داشته باشد، حفره را بهبود ببخشد. سلولهای بنیادی ممکن است توانایی ترمیم خمیر دندان و هدایت سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن باکتری های پوسیدگی دندان را داشته باشد.

معجزه سلول های بنیادی، در دندانهای از دست رفته

نکته یقین این است که همه ما سلول های بنیادی در دندان هایمان داریم. به جای اینکه فقط دندان را در سطل بعد از کشیدن پرتاب کنیم، ممکن است بتوانیم سلولهایی را برای آینده استخراج کنیم که بتوان از آنها برای دوباره پر کردن دندان استفاده کرد.

با توجه به اینکه بسیاری از افراد به سمت منقبض نگه داشتن سلولهای خود می روند، ممکن است سلولهای بنیادی که در دندانهای ما نگهداری می شوند، استاندارد شوند. در حال حاضر، دندانهای کودک و دندانهای خرد بهترین کاندیداها هستند. دندانهای سالم حاوی این سلولهای جذاب هستند و ممکن است در آینده اتفاقات درمانی معجزه آسایی را در صندلی دندانپزشکی انجام دهند.

 

قیمت ایمپلنت دندان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی